Hel och ren!

Detta kommer bli en stycke-berättelse om en slitsam dag/kväll/hjärtklappning/utbrott/aggression.
Håll till godo!

Aa köpte ju den där j***a tv-bänken från jysk i onsdags. Körde hem och bar upp det tunga aset till kartonger.
Sen var det bara att sätta igång..

Jysk möbler är ju jysk möbler och kommer alltid att vara ett helvete.
Men jag får väl skylla mig själv, jag borde ju ha lärt mig vid det här laget.

18.40 -isch!
Slet upp kartongerna och plockade ur alla delar och sorterade upp dom, vad som var till vad osv.
Så ordentliga va vi till och med!

Började lite smått och lätt med att sätta i plugg och skruvar i alla delar.
Inte så svårt och det flöt på bra.
När alla plugg och skruv var på plats så var det dags att sätta ihop alla delarna..

Möbel-Piece1: Skruvade dit skenor som lådorna ska gå i sen. Detta va då nedersta delen.

Möbel-Piece2: krångligt och vingligt som fan, men blev rätt. Mellersta delen.

Möbel-Piece3: Dag för den ena sidan av bänken. Tryckte dit ena sidan och skruvade åt. Bökigt och vingligt som fan, matcha ihop alla hål med skruvar och plugg. Till slut så.

Möbel-Piece4: Sen skulle man skruva dit två "pinnar" (typ rektangulära) som går från ena sidan till den andra, för att det ska bli stabilt. Det gick bra att skruva dit dom.

Möbel-Piece5: Andra sidan. Samma där, bökigt och vingligt som fan. Men den fick vi inte dit för hålen och skruven matcha inte. Det gick inte att ta i heller och bända för det va såklart FEL!!

Vad var fel då?

Fel1: "Pinnarna" va felvända.
Fel2: Ena sidan, eller à båda sidorna ju.

Då var det bara att skruva bort typ allt.
Bort med den andra sidan.
Skruva bort och vända på pinnarna.
Vända på den första sidan.
Så blev det rätt tillslut.

Nu har vi då kommit halvvägs i byggandet och i denna historia om tv-bänken.

Möbel-Piece6: Ställde upp den (det som tillslut skulle bli en bänk) som den ska stå. Lade på den översta skivan. Det var också vingligt, bökigt och lite svårt att matcha hål och skruv. Den låg sen på där så fint så. Dock va det ju svettigt som fan att skruva åt den, trångt och fick typ stå på huvudet eftersom skruvarna som man drar åt va under och bakom och innanför. På plats kom den ju iaf!

Möbel-Piece7: Man fick ju även med en baksida i form av en tunn skiva, sån som man brukar spika fast på baksidor, såklart. MEN den här skulle skruvas fast! Herregud säger jag bara... Aja vi gjorde ju det iaf. Jobbiga med det var bara att det fanns inga färdiga hål att skruva i, så man fick ju ta i som en idiot.
Men den kom på plats den med.

20.30
Nu var vi hungriga så vi åkte till meckis och handlade varsin El Maco meny, med plus meny! Och dip.. :P
Största påsen fick vi med.
Nej vi tog inte mc driven, vi gick in och beställde maten. Det gjorde vi bara för att jag hatar att åka i den, när det är jag som kör. Sitta och gapa in i en låda vad man ska ha, på andra sidan står det nån finnig 18-åring som säkert inte hör vad man säger så man får säga om 100 ggr, så blir det säkert fel iaf.
Nej jag hatar det!
Jaaaa jag vet, skit töntigt...

Fick maten och åkte hem och åt.
Äta så sent som klockan 21 ska man ju egentligen inte göra.

Det som återstod nu var lådorna.
Eftersom vi börjar jobbet klockan 6 så beslutade vi oss för att skjuta upp dom till nästa dag, och vi gick och lade oss istället.

Jobb, hem.

Då satte vi igång igen.
Carl skruvade ihop lådorna medans jag åt vindruvor. (har bara 1 skruvmejsel)
Jag drog i bottnarna i lådorna, som va samma/lika som baksidan, tunn skiva.
Ihop skruvandet av lådorna gick problemfritt! Enda anmärkbara var att en sån där skruv som man drar åt med vart sned, men dem gick att använda ändå så.

Nu skulle vi skjuta in lådorna i skenorna i bänken. Det gick INTE!!
Kollade på lådorna på min byrå som är av samma märke och hittar då vad som är felet.
Skenorna som är fast skruvade på den understa delen av tv-bänken.
Dom är åt fel håll!
Mellanrummet som är mellan den understa och den mellersta delen är ungefär 1,3 dm... Lätt att skruva där liksom!

Min mejsel va ju för lång så den gick inte att använda.
Så vi åkte och handlade istället.
När vi åkte hem åkte vi förbi hemma hos Carl och hämtade hans lilla skruvmejsel. Åkte hem och skruvade bort skenorna och vände på dom. Lite bökigt men men.

Då var det dags igen att skjuta in lådorna... Sköt in första lådan, åkte på/in bra. Backade lite för att se hur det såg ut, och lådan sitter snett, eller lutar snett....!!!
Såklart...
Så jag fick lov att ta såna där "klister-tassar" och sätta på bänken under lådan så den håller upp lådan lite.
MEN dom här tassarna ramlade bort när man sköt med lådan fram och tillbaka, så då fick jag ta tejp och tejpa fast den där tassen så den inte åkte bort. NU funkar det som det ska...

Nu står tv-bänken där med en tv, en blomma, ett ps3 och lådorna är fyllda!
Snyggt och stabilt blev det, tillslut!! :)

Dock en "liten" ris är ju på beskrivningen som säger att man ska vara 2 stycken och att det ska ta 45 min. När man egentligen skulle behövt vara 5 stycken och det tog 2 dagar!!

Skulle ha tagit en bild igår när den va klar men glömde det.

Det här blev nog världens längsta historia om en tv-bänk från jysk. :P

Och tack Carl för din hjälp och ditt tålamod med mig! Förlåt för att jag kanske råkade va lite arg titt som tätt under detta äventyr med tv-bänken.
(slår vad om att jysk är orsaken till 75% av alla skilsmässor)
Bäst är du! <3

Längtar till jag kommer hem, har absolut ingen lust att vara på jobbet idag.
Ska nog bara softa när jag kommer hem.
Ikväll blir det vin en trappa ner! :))
Det blir nog ypperligt trevligt!

Bild: innan vi visste vad vi skulle va med om..
Bild: Största mc donalds påsen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0